Take a fresh look at your lifestyle.

آشنایی با خواص کیوی

814

کیوی سرشار از ویتامین می باشد. مقدار پتاسیم آن از نظر وزنی تا حدی کمتر از موز است. همچنین دارای ویتامین E ، A ، کلسیم، آهن و اسید فولیک می باشد. یک عدد کیوی متوسط ۴۶ کالری انرژی دارد. کیوی دارای مقادیر زیادی آنزیم حل کننده پتاسیم به نام پاپایین است که از نظر تجاری برای نرم کردن گوشت مفید است اما احتمال دارد برای برخی افراد آلرژی زا باشد. بویژه افرادی که به آناناس حساسیت دارند مستعد حساسیت به این میوه نیز هستند. این آنزیم با پختن میوه به سرعت از بین می رود. به این ترتیب استفاده از کیوی خام در دسرهای حاوی شیر یا هر فراورده لبنی دیگر نامناسب است زیرا این آنزیم در عرض چند دقیقه در حالیکه بوی بسیار بدی تولید می کند شروع به حل کردن پروتئین شیر می نماید. متأسفانه آنزیم های کیوی در معده به وسیله اسید معده از بین می رود. اما اسید معده بعد از خوردن غذاهای گوشتی و لبنی زیاد مقداری خنثی می شود و آنزیمهای کیوی می توانند مدت کوتاهی فعالیت کنند و این زمان کافی است تا مواد پروتئینی در اثر این آنزیم ها به مباهات کوچکتری تجزیه شوند و این امر عمل هضم غذاهای سنگین را در معده وروده آسان تر می کند. کیوی مانند قرص آسپرین موجب رقیق شدن خون شده از ایجاد پلاک در خون جلوگیری می کند. این میوه به دلیل خاصیت کاهندگی که بر سطح تری گلیسیرید دارد از غلظت خون می کاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سکته ها جلوگیری می کند. جالب است بدانید که ویتامین C در کاهش علائم بیماری آسم بسیار موثر است و مطالعات نشان داده کودکانی که در هفته ۷ تا ۵ عدد از این میوه مصرف می کنند دارای علائم تنفسی کمتری نسبت به کودکانی هستند که در هفته فقط ۱ عدد میل می کنند. کیوی سیستم حفاظتی بدن را تقویت می کند و از بروز سرطان جلوگیری می نماید. کیوی با داشتن ویتامین C و اسید قهوه دو ماده اساسی ضد سرطان در اختیار می گذارد

کیوی پادزهر سیگار

سیگاری ها به ویتامین C بیشتری نیاز دارند و زیرا مواد سمی مخصوصا رادیکال های آزاد موجود در دود سیگار ویتامین ها را از بین می برد. بنابراین سیگاری ها باید حدود .۴۰٪ بیشتر ویتامین C مصرف کنند. این مقدار با خوردن ۲ عدد کیوی کسب می شود.

کیوی بمبی علیه استرس

استرس و کمبود خواب روی بدن انسان اثر می گذارد. هرکس میخواهد به این وضع دچار نشود باید در روز ۴ عدد کیوی بخورد. ۴ عدد کیوی را در طول روز تقسیم کنید. مثلا صبح، ظهر، بعد از ظهر و شب. چون بدن انسان نمی تواند ویتامین C را ذخیره کند.

۶ دلیل برای کیوی خوردن وجود دارد

۳۰۱گرم فیبر دارد که کلسترول را کاهش داده از سرطان جلوگیری می کند و به کنترل انسولین کمک می نماید. ٢. در مقایسه با یک عدد پرتقال هم اندازه خود، ویتامین بیشتری دارد. ۳ حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی ادیا.ان ۰دلول در چربی است (ویتامین AوE) که برای مبارزه با رادیکال های آزاد مفید می باشد.

۴. حاوی فیتوناتریفت هایی از جمله  کاروتنوئید و فلاوونوئید است که تحقیقات نشان داده  که DNAرا از اسیب های مربوط به اکسیژن محافظت میکند.

۵. حدود ۱۰ از پتاسیم پیشنهادی روزانه را داراست(حدود ۳۰۰ میلی گرم)

۶. حاوی مقادیر زیادی فولات است که بدن را در مقابل بیمارهای قلبی سرطان و غیره محافظت میکند و برای شکل گیری هموگلوبین حامل اکسیژن ضروری است.

مضرات

کیوی دارای مقدار زیادی اگزالات است که موجب تشکیل سنگ در کلیه و کیسه صفرا می شود به همین دلیل برای افراد مستعد سنک کلیه و سنگ صفرا مضر است

بهترین روش نگهداری کیوی

هنگام خرید این میوه آن را در میان انگشتان خود قرار دهید و در صورتی که بر اثر فشار جزئی، نرمی زیر دستان خود احساس کردید از خرید آن صرفنظر کنید. این میوه را می توانید در دمای اتاق نگهداری کرده و به مدت چند روز ذخیره کنید. هرگز این میوه را کنار سیب، گلابی و سیب زمینی قرار ندهید زیرا از این میوه ها گازی متصاعد می شود که موجب رسیدن بیش از حد این میوه می شود. اما اگر نارس باشد می توان آن را در کنار میوه های ذکر شده قرار داد تا فرایند رسیدن تسریع شود. هرگز به اندازه میوه توجه نکنید و تصور نکنید میوه بزرگتر ارزش تغذیه ای بیشتری دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو + 3 =