Take a fresh look at your lifestyle.

آشپزی در پاییز و زمستان

186

مقدمه

تغییر فصل ها حیات تمام موجودات از جمله انسانها را تحت تأثیر قرار می دهد. از این رو، هر فصل مطابق با اقتضای ذاتی خود به تدابیر خاصی برای حفظ سلامت انسان نیازمند است. برای انتخاب برنامه غذایی مناسب در هر فصل باید تأثیر آن فصل و موقعیت جغرافیایی افراد را به عنوان یکی از موضوعات مهم در تغذیه مورد توجه قرار گیرد. زیرا فصل ها بر جسم انسان تاثیر می گذارند و در تغییر مزاج موثر هستند. به عبارت دیگر، هر فصلی مزاج و خوراکی مخصوص به خود اس زیرا همزمان با تغییر آب و هوا شرایط جسمی و روحی انسان نیز تغییر می کند. ترتیب فصول نیز مانند عمر انسان است با گرمی و تری شروع شده و با سردی و تری خاتمه می یابد. با تغییر فصل تغییراتی در کارایی سیستم گوارشی ما ایجاد می شود. مثلا مصرف بعضی غذاها را در تابستان کمتر می توان تحمل کرد زیرا حرارت به سطح پوست می آید و قدرت هضم کمتر می شود، بنابراین باید غذاهای سبک و تر میل کرد. | در پاییز و زمستان حرارت بدن میل به درون دارد؛ بنابراین می توان غذاهای غلیظ تر و سنگین تر مصرف کرد، به این دلیل که قدرت هضم بیشتر می شود. در این کتاب، با توجه به مزاج فصل پاییز و زمستان و نیز محصولاتی که در این فصول وجود دارد به انواع غذاها و دسرهای ویژه پاییز و زمستان پرداخته شده است. امیدواریم با ارائه مطالب این کتاب، شما را در شناخت غذاهای ویژه فصل پاییز و زمستان یاری نموده باشیم.

غذاهای ویژه فصل پاییز

اهمیت شناخت غذاهای مناسب فصل پاییز با آغاز فصل پاییز و سرد شدن تدریجی هوا باید در رژیم غذایی این فصل تغییراتی ایجاد کرد زیرا مزاج فصل پاییز سرد و خشک است و زمینه بروز بیماری هایی از جمله اگزما و ترک پوست، خشکی لبها و افسردگی را ایجاد می کند. بنابراین بهتر است در این فصل از غذاهای گرم معتدل استفاده کرد.

علاوه بر این، جالب است بدانید مصرف برخی از مواد غذایی می تواند نقش بسیار مهمی در افزایش تحمل افراد در برابر سرمای هوا در روزهای پاییزی داشته باشد. به عبارت دیگر، می توانید با تهیه فهرستی از مواد غذایی پاییزی و مصرف آنها در این فصل از شرایط آب و هوایی فصل پاییز بیشتر لذت ببرید.

نکات تغذیه ای فصل پاییز

 از آنجایی که مزاج فصل پاییز سرد و خشک است افراد برای حفظ سلامتی و این که میزان مضرات این فصل به حداقل برسد، باید از غذاهایی با مزاج گرم و تر استفاده کنند. بنابراین استفاده بیش از حد از مواد غذایی که رطوبت بدن را تحلیل برده و موجب خشکی بدن می شوند مانند سیر و غذاهای حاوی ادویه جات تند نظیر

سوسیس، کالباس و یا مواد غذایی ترش مانند آبغوره، سرکه و آبلیمو توصیه نمی شود. مصرف زیاد نمک و گوشت های نمک سود شده و کنسروی بهتر است به حداقل رسانده شود.

در هنگام تهیه گوشت به جوان بودن آن باید توجه شود زیرا مواد پروتئینی پیر مناسب نیست و گوشت گوسفند و بوقلمون برای این فصل توصیه می شود که بهتر است به صورت بخارپز و آب پز سرو شوند. همچنین مصرف لوبیا سفید و …) باید در هرم غذایی این فصل گنجانده شود اما بهتر است افراد مصرف عدس و ذرت را محدود کنند. از بین میوه ها آنهایی که شیرین و کاملا رسیده هستند و طبعشان مایل به گرمی است، مانند انار شیرین، انگور شیرین، خرما، زیتون سبز و سیب مناسب این فصل هستند.

همچنین بادام شیرین درختی، مویز، کشمش، انجیر خشک یا تازه)، توت خشک، نوشیدن شیر با کمی عسل، شیر برنج و فرنی می توانند میان وعده های مفیدی در این فصل باشند. کره و مربای شقاقل (هویج وحشی) و کنجد که بریان شده باشد با کمی عسل یا شیره انگور می تواند در وعده صبحانه پاییزی گنجانده شود. باید مصرف سبزیجات از جمله بادمجان و قارچ به حداقل رسانده شود و بهتر است در فصل پاییز نوشیدن چای پررنگ و قهوه را کاهش داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × دو =