Take a fresh look at your lifestyle.

کتاب از صفر تا یک (۳)

213

مزیت ورود بعد از دیگران

فرار از رقابت به شما انحصار می دهد. اما برای اینکه در آینده دوام بیاورید باید تبدیل به کسب و کار موفقی شوید. اگر می خواهید بدانید که سرمایه گذاری روی کسب و کارتان جواب می دهد یا نه باید ارزش فعلی سرمایه تان را در آینده مورد نظرتان محاسبه کنید. برای این کار باید گردش وجوه نقد آینده را به ارزش فعلی آن تنزیل دهید. در واقع ساختن چیزهای با ارزش نیاز به زمان دارد و این یعنی سود به تأخیر افتاده. معمولا ارزش فعلی یک شرکت فناوری یا یک استارت آپ را در دوره ۱۰ ساله محاسبه می کنند. تجربه پیتر تیل نشان می دهد یک شرکت برای اینکه پر ارزش و سودآور باشد باید رشد کرده و مهم تر از آن دوام بیاورد. رشد سریع و کوتاه مدت باعث غفلت از چالش های دراز مدت می شود. در واقع باید همواره این سؤال را از خود بپرسید که آیا کسب و کارتان تا ده سال دیگر پابرجا می ماند؟ ۴٪ کسب و کارهای نوپا تا سال دهم دوام می آورند. انحصار خصوصیاتی دارد که می بایست به آن ها آگاه باشیم. اساسی ترین برتری یک شرکت انحصار گرا، فناوری اختصاصی آن است. چون کپی برداری از محصول یا خدمت را غیر ممکن می کند. در واقع صحبت از فناوری ای است که حداقل از یک بعد مهم و اساسی ۱۰ برابر بهتر از نزدیکترین جایگزینش باشد تا به یک انحصار واقعی منجر بشود. منطقی ترین روش برای دست یابی به این اختلاف ۱۰ برابری این است که چیز کاملا جدیدی اختراع شود. وقتی که ۱۰ برابر بهتر شدید در واقع از رقابت فرار کرده اید. برخی اوقات با یک طراحی یکپارچه برتر می توانید به این بهبود ۱۰ برابری برسیم. با افزایش تعداد مشتریانمان می توانیم سودمندی محصول را افزایش دهیم. بهتر است اگر کسب و کار مان خیلی وابسته به شبکه است، با بازارهای مخصوصا کوچک کارمان را آغاز کنیم.

باید سعی کنیم محصولاتمان را متناسب با بزرگ شدن کسب و کارمان بیشتر تولید و به فروش برسانیم تا هزینه های ثابت را بتوانیم روی تعداد بیشتری از محصول سرشکن کنیم (صرفه به مقیاس). پیش تر کسب و کارها هنگام رشد به مقیاس بزرگ، برتری های محدودی به دست می آورند. خصوصا کسب و کارهای خدماتی که به سختی می توانند انحصارگر شوند. یک استارت آپ خوب باید در طراحی اولیه اش ظرفیت گسترش به مقیاس های بزرگ را داشته باشد. ایجاد یک برند قوی روش مناسبی برای دستیابی به انحصار است. بهترین مثال در این خصوص می تواند شرکت اپل باشد. در شروع کار نباید به برندسازی به جای ساختن محصول اصلی کسب و کارمان فکر کنیم. هیچ شرکتی نمی تواند فقط روی برند سازی بنا شود. برای اینکه بتوانیم انحصار را برای کسب و کارمان رقم بزنیم قطعا باید ترکیب مناسبی از برند، مقیاس، اثرات شبکه ای و فناوری اختصاصی را مشخص و به کار بگیریم. برای این منظور بایستی بازار درستی را انتخاب کرده و با برنامه ریزی درست رشد را پایه ریزی کنیم. به این منظور باید بازار را در ابتدای کار کوچک انتخاب کنیم تا در گام اول بتوانیم بر یک بازار کوچک مسلط شویم. در عمل یک بازار بزرگ یا فاقد نقطه شروع است یا این که برای رقابت بازاست. از جهتی دیگر مقیاس را کم کم و تدریجا بزرگ کنید. تسخیر تدریجی بازارهای کوچک و ترتیب گذاری صحیح بازارها معمولا دست کم گرفته می شود. در صورتی که برای رشد تدریجی به نظم و تمرکز نیاز است. شرکت هایی که انقلابی کار می کنند(جهش ناگهانی را رقم می زنند، اغلب وارد مبارزه هایی می شوند که نمی توانند ببرند. پس هیچگاه دراین خصوص انقلابی عمل نکنید و تا حد امکان از رقابت دوری کنید. سعی کنید آخرین نفری باشید که به یک بازار ورود می کنید. به این ترتیب که ابتدا یک بازار کوچک تعیین کنید و با افزایش یافتن مقیاس از آن جا به سمت رؤیای بلندمدت جاه طلبانه گام بردارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + بیست =