Take a fresh look at your lifestyle.

غذاهای ویژه فصل بهار

44

اهمیت شناخت غذاهای ویژه فصل بهار

با فرا رسیدن بهار طبیعت، طبیعت بدن ما نیز دچار تغییر و تحولاتی می شود که برای حفظ سلامتی باید متناسب با این تحولات، تغییراتی در تغذیه ایجاد کرد. فصل بهار از نظر گرمی و سردی، تری و خشکی در اعتدال است و هیچ یک از وضعیت های فوق غلبه ندارد. هر چند برخی معتقدند که مزاج بهار گرم و تر است.

مصرف غذاهای کم کالری در فصل بهار

با این وجود طب سنتی اسلامی، طب آیورودیک و طب سنتی چینی همگی به پاکسازی بدن از مواد زائدی تاکید دارند. این مواد زائد که از خوردن غذاهای انرژی زا و گرم در فصل زمستان ایجاد شده و با گرم شدن تدریجی هوا در بهار و تابستان تبدیل به سموم و مواد شدیدا مضر می شوند. به همین منظور، برای لذت بردن از طراوت بهاری و جلوگیری از سستی و افزایش غلظت در خون یک رژیم غذایی سبک را توصیه می کنند. به عبارت دیگر، به علت آن که هضم در این فصل قوی است، توصیه به مصرف غذاهایی با حجم بیشتر اما لطیف تر شده است که منظور مصرف مواد غذایی با کالری کم است.

نکات لازم جهت تغذیه در فصل بهار

در فصل بهار وعده های غذایی سبک و زود هضمی داشته باشید. در واقع، سبک ترین رژیم غذایی در طی سال را باید در فصل بهار داشته باشیم. نوشیدن چای زنجبیل تازه و داغ در این فصل برای حذف سموم تجمع یافته و مواد هضم نشده در بدن در طی زمستان مفید است. به علاوه مصرف، شربت های لیمو، نارنج، آلبالو، به، غوره، انار، سکنجبین، کاسنی و زرشک توصیه می شود. و قبل از وعده ناهار حتما میان وعده ای سبک که شامل آبمیوه و چند تکه میوه تازه باشد، میل کنید. برای وعده ناهار بیشتر از انواع لوبیای تازه، جوانه های ماش، لوبیا، عدس و سبزیجات سبز رنگ جوان مانند ریحان، کرفس، کاهو، مارچوبه ، اسفناج، بامیه، کدو، کلم، برگ سبز تربچه و چغندر استفاده کنید.

پاکسازی کبد

برای کمک به پاکسازی کبد از غذاهایی با طبع گرم، تلخ و به ویژه شور باید پرهیز کرد. مصرف کمتر گوشت ها به ویژه گوشت قرمز و مواد تولید کننده خون، در مقایسه با زمستان ضروری است. مصرف مواد و غذاهای چرب و تند در فصل بهار توصیه نمی شود.

مصرف میوه و سبزیجات

از میوه ها و سبزیجات فصلی استفاده کنید. دیدگاهی وجود دارد که میوه ها و سبزیجات را باید متناسب با فصل رویش آنها مصرف نمود. بر اساس این نظریه، مصرف میوه ها و سبزیجات هر فصل در همان فصل می تواند بیش از پیش مفید باشد و به پاکسازی بدن از سموم تجمع یافته کمک کند.

بر اساس این نظریه، مصرف میوه ها و سبزیجات هر فصل در همان فصل می تواند بیش از پیش مفید باشد و به پاکسازی بدن از سموم تجمع یافته کمک کند.

نظم غذایی

 برنامه غذایی و خواب منظمی داشته باشید. بر اساس دیدگاه طب سنتی، نظم برنامه غذایی و ساعت خواب به هنگام تغییر فصل که بدن نسبت به تغییرات محیطی حساس تر می شود و بیشتر در معرض سرما خوردگی قرار می گیرد، توصیه می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + بیست =