Take a fresh look at your lifestyle.

کاربرد رنگها در طراحی داخلی:

147

کاربرد رنگها در طراحی داخلی:

روان شناسی رنگها می تواند فاکتور مهمی در فضای داخلی و هم در فضای خارجی خانه ها به شمار رود. به عنوان مثال اگر قصد فروش خانه خود را دارید یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای جذب مشتری بیشتری انجام دهید رنگ کردن است. رنگ سفید یکی از گزینه هایی است که با انتخاب آن می توانید امید بیشتری به سریع تر فروش رفتن خانه خود داشته باشید.

اجازه دهید در مورد فضای خارجی بحث کنیم. اصلا مهم نیست که شما تا چه اندازه عاشق رنگ نارنجی یا بنفش هستید، اما به هیچ وجه برای رنگ کردن نمای خارجی خانه خود از آنها استفاده نکنید. در زمان فروش هم باید ببینید که خریدار از چه رنگی خوشش می آید. همچنین رنگ نمای خانه های اطراف نیز مهم هستند و رنگ خانه شما باید حتما با آنها هماهنگی داشته باشد.

خانه ای که نمای آن رنگ نامتعارفی داشته باشد می تواند زیبایی کل خانه های محله را بگیرد. در این قسمت چند پیشنهاد برای رنگ نما ارائه می شود: سفید استخوانی، آبی، کرم، بژ، سبز، زرد.

در انتخاب رنگ در و پنجره نیز باید دقت کنید. اگر آنقدر بودجه ندارید که کل خانه را رنگ کنید، بهتر است فقط درها و پنجره ها را رنگ کنید. در این میان درب ورودی از سایر بخشها مهم تر است. رنگ آن را از میان خانواده رنگهای گرم انتخاب کنید که هر کس وارد خانه می شود با دیدن درب ورودی خوش آمد گرمی را احساس کند. اجری، قهوهای سوخته، آبی و سبز پر رنگ جزء بهترین گزینه ها محسوب میشوند.

در فضای داخلی هم همین مطالب صدق می کنند. رنگ های روشن و خنثی اتاق را روشن تر و بزرگ تر جلوه می دهند و مثل همیشه سفید جزء اولین گزینه هاست. برای مشاهده رنگهای مختلف در خانه و تأثیر آنها بر روی حالات فردی پیش از انتخاب رنگ برای فضای داخلی خانه حتما به مبحث روان شناسی رنگها توجه داشته باشید. با این کار هم حالت های روانی ساکنین خانه تعدیل می گردد و هر کس هم وارد خانه شما می شود احساس صمیمیت بالاتری را از جانب شما دریافت می کند.

در ادامه توضیح مختصری  در مورد بهترین گزینه های رنگی اتاقهای مختلف ارائه شده است:

بنفش:

کسانی که طرفدار این رنگ هستند می توانند از آن در اتاق مطالعه و غذا خوری استفاده کنند. والدین می توانند در فضای بازی بچه هایی که این رنگ ر دوست دارند استفاده کنند.

قرمز:

مشاهده قرمز فشار خون و ضربان قلب را بالا می برد. در عین حال اشتها را نیز زیاد می کند. اگر دقت کرده باشید می بینید که در بسیاری از رستورانها از این رنگ استفاده میکنند. بنابراین بهترین گزینه، برای رنگ کردن اتاق غذاخوری است.

توجه: مراقب ترکیب رنگی قرمز و سایه روشن های آن باشید. قرمز کمرنگ معمولا واکنش های منفی را در افراد ایجاد می کند، و تابلوهای اخطار هم ایر رنگی هستند. پس سعی کنید تا جایی که میتوانید از قرمز پر رنگ استفاده کنید

نارنجی:

خصوصیاتی شبیه قرمز دارد اما در عین حال حس گرما و صمیمت ایج می کند. می توانید در اتاق نشیمن و جایی که افراد خانواده دور هم جمع میشون از آن استفاده کنید.

زرد آفتابی و روشن؛ می تواند در اتاق های خانوادگی مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین برای پر نور جلوه دادن فضاهای کم نور مثل راهرو و کوریدور نیز مناسب است.

آبی

رنگ آرام بخش، تسکین دهنده، ریلکس کننده. به همین دلیل پزشکان سعی می کنند در مطب خود از این رنگ بیشتر استفاده کنند. بهتر است در اتاق خواب و سرویس بهداشتی حمام و دستشویی مورد استفاده قرار بگیرد. از آنجایی که جلوی اشتها را می گیرد، برای اتاق غذاخوری مناسب نیست.

سبز:

رنگ چند منظوره: هم می تواند گرما و حرارت ایجاد کند هم آرامش و خوشی. سبز همان احساسات آبی را در بر دارد با این تفاوت که قدری گرم تر و انعطاف پذیرتر است. باز هم اگر دقت کرده باشید میبینید که در اتاق عمل از این رنگ استفاده می کنند. سبز

کمرنگ برای اتاق خواب و نشیمن مناسب است و ترکیبهای پر رنگ تر برای آشپزخانه و غذاخوری خوب است. این رنگ در ارتباط با غذا و سلامتی مهم هست.رنگ ها بر میزان تمرکز و خلاقیت موثرند

مطالعات نشان میدهد که رنگ قرمز باعث معطوف شدن توجه فرد می شود ورنگ آبی باعث بروز خلاقیت و فکر بدیع است.

با توجه به این یافته میتوان گفت که رنگها فراتر از زیبایی می توانند موثر باشند. این یافته طی مطالعه ای به شرح زیر ثابت شده است. محققان اشیایی از دو رنگ قرمز و آبی در نظر گرفته – مثل کلمات حفظی قرمز و آبی روی مانیتورکامپیوتر، اسباب بازی های فکری قرمز و آبی و …، و از دانش آموزان خواستند که با آنها کار کنند.

در هر مورد دانش آموزان روی اشیاء قرمز متمرکز شده و در هنگام کار با اشیاء آبی رنگ خلاقیت بیشتری را نشان دادند. برای مثال زمانی که کامپیوتر سرور قرمز بود بیشتر کلمات را به خاطر سپرده و در تست حافظه موفق تر عمل کردند.

در واقع می توان گفت که رنگ قرمز سیگنالی برای توجه بیشتر و احتیاط میباشد و شاید به همین خاطر است که در علامت توقف به کار می رود. با توجه به این یافته می توان گفت رنگهای مختلف مناسب با فعالیتهای مختلف می باشد. اگر چیزی نیازمند توجه بیشتر فرد است، برای مثال توجه به برچسب های احتیاط بهتر است با رنگ قرمز نوشته شود یا علامت گذاری شود. در حالیکه اگر خلاقیت و ایده های نو، مثلا طراحی یا ایجاد فکر نو در جلسات طوفان مغزها، مد نظر باشد بهتر است از رنگ آبی استفاده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − هفت =