Take a fresh look at your lifestyle.

کتاب نوپای ناب (۴)

61

مقدمه

پرده برداری از «افسانه استارتاپ»

 در اغلب داستان های مربوط به استارتاپ های موفق، چند موسس فوق العاده به طور اتفاقی به یک ایدهی انقلابی دست یافته و از تکنولوژیهای نوآورانه استفاده کرده اند. در ابتدا ایده ی آنها احمقانه به نظر می رسیده اما خیلی سریع رشد کردند و قابلیتهای خود را نشان دادند. موسسان سرمایه ی بسیار زیادی جذب و یک تیم بسیار متبحر ایجاد کرده اند و در نهایت جهان را تغییر داده اند.

اما این داستان یک افسانه ی بزرگ است که با انتخاب گزینشی و پس از وقوع روایت شده است. اما واقعیت این است که بیشتر استارتاپ ها با وجود ایده های عالی و تلاش زیاد ناکام می مانند. علاوه بر این، داستانهای مربوط به موفقیت استارتاپ ها معمولا از بیان جزئیات خسته کننده ی مربوط به اجرای کار صرف نظر می کنند درحالیکه اجرا مهمترین بخش در موفقیت یک استارتاپ است. کارآفرینان تمایل دارند که مدیریت و کارهای اجرایی را همچون شرکتهای بزرگ به شکلی بروکراتیک انجام دهند نه مانند استارتاپ های خلاقانه و چابک. اما در واقعیت استارتاپ های موفق به طور سیستماتیک نوآوری را مدیریت می کنند و استارتاپ های ضعیف وقت، پول و تلاششان را هدر می دهند.

 منشاء استارتاپ ناب

 اریک رایس از اینکه می دید درصد بالایی از استارتاپ ها شکست می خورند خسته شده بود. او از دیدن تیم های زیادی که برای ساختن یک محصول سخت تلاش می کردند اما در نهایت محصول شان در بازار شکست می خورد ناراحت می شد.

رایس این شکست ها را این گونه نامگذاری کرد: فراهم کردن محصولاتی که هیچ کس آنها را نمی خواهد. رایس به عنوان مسئول ارشد تکنولوژی در IMVU، برای کم کردن این شکست ها تلاش های زیادی کرد. او در استارتاپ خود که یک اجتماع مجازی آنلاین بود ایده های جدید و شاید عجیبی اجرا کرد برای مثال: سراغ ساختن MVP یا ساختن کمینه محصول پذیرفتنی (نمونه اولیه) رفت. پذیرفت که ارائه ی یک محصول با وجود اشکالات زیاد و پیش از اینکه کاملا آمده باشد اشتباه نیست. مدام در محصول تغییرات می داد حتى ده ها بار در روز. به صحبت های مشتریان کاملا گوش نمی داد و به جای آن به دنبال بررسی تجربه آنها با محصول و مشاهده ی رفتار واقعی شان بود. این ایده ها قدری عجیب بودند اما به خوبی جواب داده اند. تا سال ۲۰۱۱ IMVU به یکی از سود ده ترین کسب وکارها تبدیل شد و بیش از ۵۰ میلیون دلار درآمد و بیش از ۱۰۰ نفر کارمند داشت. رایس تجربیات و درس هایی که یاد گرفته بود را در وبلاگ شخصی اش به اشتراک می گذاشت و در همایش ها و کنفرانس ها درباره ی آنها صحبت می کرد. ایده های او منجر به شکل گیری روش استارتاپ ناب شد که با مفاهیم مربوط به تولید ناب، تفکر طراحی، روشهای توسعه ی مشتری استیو بلنک و توسعه ی چابک اشتراک زیادی دارد. روش استارتاپ ناب بر روی تکرار سریع،کشف خواسته های مشتری و تصمیم گیری علمی براساس داده ها تاکید دارد.

 ۵ اصول روش استارتاپ ناب

  • کارآفرینان همه جا هستند.
  • کارآفرینی عبارت است از مدیریت کردن در شرایط نامطمئن.
  • یادگیری صحیح.
  • چرخه ی بازخورد ساختن – اندازه گیری – یادگیری.
  • سنجه نوآوری.

کارآفرینان همه جا هستند

روش نوآوری ناب نه تنها برای استارتاپ ها به خوبی کار می کند بلکه برای تشکیلات اقتصادی بزرگ نیز مناسب است. هر سازمانی که به دنبال نوآوری است می تواند این مفاهیم را پیاده سازی کند، حتی دولتها و سازمان های خیریه.

کارآفرینی عبارت است از مدیریت کردن در شرایط نامطمئن

روش های نوآوری ناب برای مدیریت کردن عدم قطعیت ها مناسب هستند،برای مثال هنگامی که مشتری ها مشخص نیستند یا زمانی که مشخص نیست چه محصولی باید تولید شود.

یادگیری صحیح

یادگیری صحیح از تکرار زیاد تجربه های علمی، آزمودن فرضیات در خصوص مشتری ها، محصولات و تایید یا رد این فرضیات با توجه به داده ها به دست می آید. استارتاپ ها باید با صرف کمترین منابع ایده هاشان را بر روی مشتریها واقعی امتحان کنند تا بازخودر مناسبی دریافت کنند.

چرخه ی بازخورد ساختن – اندازه گیری – یادگیری:

روش استارتاپ ناب برای دست یابی به یادگیری معتبر از یک چرخه ی ۳ گامی استفاده می کند:۱- ساختن سریع محصولات ارزان با توجه به ایده ها. ۲- ندازه گیری پاسخ مشتری ها به این محصولات. ۳- یادگیری از بازخورد مشتری ها و تصمیم گیری درباره ی ادامه ی کار بااستراتژی موجود یا تغییر استراتژی در یک جهت جدید.

 استارتاپ هایی که به این چرخه ی بازخورد شتاب می دهند به سرعت و با کمترین اتلاف در زمان، پول و تلاش به یادگیری صحیح دست پیدا می کنند.

سنجه نوآوری

سنجه نوآوری به ما اطمینان می دهد که استارتاپ ها بر روی معیارها و اهداف درستی که برای رشد ضرروی هستند تمرکز کرده اند. بسیاری از سازمانها بر روی معیارهای بیهوده ای مانند مشتری های کلی تمرکز می کنند که معیارهای مناسبی برای پیشرفت نیستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − 5 =