Take a fresh look at your lifestyle.

کتاب نوپای ناب (۶)

53

فصل دوم – تعریف کردن

 تعریف «استارتاپ»

هر بار که اریک رایس در کنفرانسها درباره ی استارتاپ ناب صحبت می کند از تعداد زیاد شرکت کننده هایی که از اکوسیستم استارتاپی نیستند تعجب می کند. افراد زیادی از بخشهای غیر تکنولوژی از جمله صنایع بزرگ، دولتها و خیریه ها در این کنفرانس ها شرکت می کنند. بسیاری از افراد تلاش می کنند تا درون شرکت های بزرگ دست به نوآوری بزنند.

این موضوع باعث شده است که استارتاپ» معنای گسترده تری پیدا کند:

استارتاپ: نهادی است که توسط انسانها طراحی شده است تا محصولات یا خدمات جدیدی در شرایط به شدت نامطمئن ایجاد کند.

این تعریف ۳ بخش کلیدی دارد:

نهاد انسانی

استارتاپ چیزی بیش از یک ایده، تکنولوژی یا محصول است. تمرکز کردن بر روی عامل های انسانی مانند استخدام کردن استعدادها، مدیریت کردن تیمها و ایجاد فرهنگ اهمیت بسیار زیادی دارد.

محصول یا خدمات

این مورد شامل همه ی چیزهایی می شود که برای مشتری ها ارزش دارد از جمله چیزهای ناملموس مانند تعامل مشتری ها.

عدم قطعیت شدید

این به معنای تولید کردن چیزی کاملا جدید و آزمون نشده برای مشتری ها وبازارهای ناشناخته و تثبیت نشده است. با این تعریف، یک کسب وکار تازه کار که از یک مدل کسب وکار اثبات شده پیروی می کند یک استارتاپ نیست. مشتریها و محصولات آن شناخته شده هستند و می تواند با دقت خوبی آینده ی آن را پیش بینی کند. در این شرایط موفقیت تا حد زیادی به اجرای درست طرح کسب وکار بستگی دارد. در عدم قطعیت شدید مشتری ها و بازارها تعریف نشده هستند و آینده به طور کامل غیرقابل پیش بینی است.

با وجود این بسیاری از استارتاپ ها از طرح های کسب و کار با جزئیات کامل، پیش بینی و نقاط عطف محصول استفاده می کنند، ابزارهایی که اگرچه در کسب وکارهای پایدار مفید هستند اما در شرایط نامطمئن نه تنها مفید نیستند بلکه ممکن است مضر هم باشند. داستان اسنپ تکس اسنپ تکس مثالی از یک استارتاپ درون یک شرکت بزرگ است. در سال ۲۰۰۹ شرکت اینتویت، موسس توربوتکس تلاش کرد تا جمع آوری فرمهای مالیاتی w-2 را به صورت خودکار انجام دهد. بسیاری از مشتریها نمی دانستند چگونه باید از اسکنر استفاده کنند در نتیجه تشویق شدند تا از موبایل هاشان استفاده کنند و از فرم های مالیاتی شان عکس بگیرند. به شکلی غیرمنتظره مشتری ها می پرسیدند آیا این امکان وجود دارد که همه ی کارهای اظهارنامه ی مالیاتی را از طریق تلفن شان انجام دهند.

این کار آسان نخواهد بود. پرداخت مالیات کار بسیار دشواری است و نیازمند فرم ها و ورودی های بسیار زیادی است. اینتویت برای پرهیز از گیر کردن در پیچیدگی های کار، یک نمونه ی اولیه را آزمایش کرد که تنها می توانست کارهای ساده ی مربوط به اظهارنامه ی مالیاتی را تنها برای مشتری هایی که در کالیفرنیا بودند انجام دهد. مشتریها عاشق آزمایش اولیه بودند و به این ترتیب یک محصول جدید که اسنپ تکس نامیده می شد تولید شد. در سال ۲۰۱۱ اسنپ تکس در همه ی ایالت ها اجرا و در ۳ هفته ی اول بیش از ۳۵۰ هزار بار دانلود شد.

«جزیره ی آزادی» در اسنپ تکس

 اسنپ تکس یک استارتاپ سنتی نیست بلکه درون شرکت اینتویت ایجاد شده است که بزرگ ترین توسعه دهنده ی خدمات مالی، مالیاتی و ابزارهای حسابداری برای افراد و کسب وکارهای کوچک است. این شرکت ۷۷۰۰ کارمند و در سال میلیاردها دلار درآمد دارد.

با وجود منابع بسیار زیادی که در اختیار شرکت قرار دارد تیم اسنپ تکس تنها با ۵ نفر کار خود را آغاز کرد. به این تیم یک «جزیره ی آزاد» داده شد تا على رغم این واقعیت که اسنپ تکس به طور مستقیم با محصول تربوتکس ارزیابی می شد، هر چیزی را که احتیاج داشتند بدون دخالت مدیریت تجربه کنند.

نوآوری یک فرایند از پایین به بالا است، غیرمتمرکز و غیرقابل پیش بینی، اما موفقیت اینتویت در سنپ تکس نشان داد که درون سازمان های بزرگی که از تفکر استارتاپی حمایت می کنند نیز می توان این کار را انجام داد.

ترویج نوآوری در یک شرکت بزرگ

مشکلات اینتویت برای نوآوری

فرهنگ شرکت اینتویت همیشه پذیرای نوآوری نبوده است. اسکات کوک، موسس این شرکت در سال ۱۹۸۳ این چشم انداز را داشت که حسابرسی شخصی باید از طریق کامپیوتر انجام گیرد. ۱۰ سال بعد شرکت اینتویت به موفقیت بسیار بزرگی دست پیدا کرد و محصولات بسیار محبوبی در این بازارداشت.

اما در سال ۲۰۰۲ کوک از وضعیت شرکتش خسته شده بود. فعالیتهای مدیریت سنتی در شرکت اینتویت از ایجاد خلاقیت ناتوان بودند. توسعه ی محصولات جدید بسیار کند و پرهزینه بود و بازگشت سرمایه ی اندکی به همراه داشتند.

اینتویت آزمودن را شروع کرد

اینتویت به خاطر فرهنگ سنتی اش در تولید توربوتکس که محصول اصلی این شرکت بود با مشکلات زیادی روبرو گشت. در گذشته هر سال و پیش از فصل مالیات تنها یک پروژه ی ابتکاری بزرگ کامل می شد. در نتیجه شرکت تا پیش از فصل مالیات بازخوردهای چندانی از مشتری ها دریافت نمی کرد و در طول فصل مالیات هم زمان کافی برای ایجاد تغییر در محصولاتش وجود نداشت.

کوک تصمیم گرفت برای افزایش تجربیات این فرهنگ را تغییر دهد. امروزه اینتویت بیش از ۵۰۰ تغییر را در طول فصل مالیات آزمایش می کند و در وب سایت شان نیز در هر هفته بیش از ۷۰ آزمایش مختلف انجام می دهند.

 فرایند کار اینچنین است:

 پنجشنبه: تغییری در وب سایت توربو تکس ایجاد می شود.

 جمعه تا یکشنبه: در آخر هفته آزمایش انجام می شود.

دوشنبه: نتایج بررسی می شود.

سه شنبه: نتایج استخراج می شوند.

 چهارشنبه تا پنجشنبه: تغییرات جدید تثبیت می شوند و چرخه تکرار می شود. چرخه های سریع و مداوم تغییر نه تنها باعث بهبود محصولات شده اند بلکه فرهنگ کارآفرینی را نیز در شرکت ترویج داده اند. کوک توضیح می دهد که:

تغییرات جدید تثبیت می شوند و چرخه تکرار می شود. چرخه های سریع و مداوم تغییر نه تنها باعث بهبود محصولات شده اند بلکه فرهنگ کارآفرینی را نیز در شرکت ترویج داده اند. کوک توضیح می دهد که:

هنگامی که شما تنها یک آزمایش انجام دهید، نمی توانید کارآفرینها را اطراف خودتان جمع کنید بلکه سیاست مدارها را خواهید داشت، چرا که باید محصول تان را بفروشید. در میان صدها ایدهی خوب شما نیز باید ایدهی خودتان را بفروشید. در نتیجه شما اجتماعی از سیاست مدارها و فروشنده ها را دور خود جمع می کنید. هنگامی که بیش از ۵۰۰ آزمایش انجام داده باشید در این صورت ایدهی همه ی افراد اجرا می شود و در این صورت کارآفرینانی خواهید داشت که اجرا می کنند، یاد می گیرند و برخلاف اجتماع سیاست مداران می توانند دوباره آزمایش کنند و یاد بگیرند.

نتایج

اینتویت معمولا به طور متوسط هر ۵/۵ سال یک محصول جدید موفق توسعه میداد و ۵۰ میلیون دلار درآمد کسب می کرد. اما امروزه تولید محصول جدیدی که ۵۰ میلیون دلار درآمد برای آنها به همراه داشته باشد تنها ۱۲ ماه طول می کشد. اینتویت هنوز میراث فکری عظیمی دارد که باید بر آن غلبه کند، اما باید توجه داشت که اجرای کارآفرینی به روش استارتاپ ناب هزینه ای دارد که باید پرداخت شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده + شانزده =